torsdag 29. januar 2009

Ekteskap med utroskap?

Oppgave nummer to i norsken: finn et blogginnlegg som enten provoserer eller interesserer deg og skriv et motinnlegg/tilsvar på bloggen din. Det å finne en slik blogg var vanskeligere enn jeg først hadde trodd, og jeg brukte irriterende mye tid på det... Men så kom jeg over en artikkel http://www.dinside.no/783895/utroskap-redder-ekteskapet Denne artikkelen refererte til en blogg skrevet av en svensk forfatter og en svensk skuespillerinne som hadde skrevet et innlegg om sine meninger basert på påstanden "utroskap styrker ekteskapet".

Det de altså hadde konkludert med i bloggen sin var at "et langt ekteskap krever elskere og elskerinner, den ekteskapelige trofastheten er ikke bestandig av det gode" og at "unge går så mye opp i foreldre- og familierollen at de glemmer å dyrke lidenskapen og impulsiviteten". Dette er noe av det tristeste jeg har hørt på lenge!

Ekteskapet skal jo være rent og hellig, og ikke minst, bygd på tillit. Den du gifter deg med og velger å dele resten av livet ditt med, blir jo som en sjelevenn, en du deler absolutt alt med! Jeg forstår ikke helt hvordan utroskap og tillit kan gå overens... Jeg synes ikke et ekteskap uten tillit og trofasthet høres ut som noe godt ekteskap.

Selvfølgelig er ikke et ekteskap bare et glansbilde, og alt er ikke like greit hele tiden. Men det er nettopp derfor jeg synes det er så viktig at man deler ALT i et ekteskap, også både oppturer og nedturer, og uten at noen elskere eller elskerinner skal komme inn og ødelegge det som egentlig skulle være helt rent og bare mellom to mennesker. Som disse to skrev i bloggen sin så går unge ofte så mye opp i foreldre- og familierollen at de glemmer å dyrke lidenskapen og impulsiviteten. Men hvis man først har kommet så langt at man har innsett at man har et problem, bør man ikke da begynne å bruke litt mer tid med hverandre til å dyrke denne lidenskapen og impulsiviteten med hverandre, istedenfor å ty til utroskapelige affærer?

Det jeg altså ikke skjønner meg på, er hvordan utroskap kan styrke et forhold mellom to personer, det betyr jo at man ikke er tro mot hverandre (u-tro-skap). Hvis man ikke er tro mot hverandre, vil man da få et bedre ekteskapsforhold? Det høres for meg helt ulogisk ut!! I følge min mening, er det å inngå et ekteskap et symbol på at to mennesker blir ett. Når det som har blitt ett skal begynne å være utro, blir de jo på mange måter skilt fra hverandre. De er i hvert fall ikke ett på samme måte lengre, de er mer tre eller fire… I følge min mening er da hele poenget og alt det et ekteskap egentlig burde være bygd på, borte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar